جزوه های درسی
جزوه های درسی

جزوه های درسی

نورومارکتینگ و سه مغز

در سالهای اخیر پیشرفتهای گسترده ای در زمینه کارکردهای مغز انسان توسط دانشمندان عصب شناس بدست آمده است. برخی از این تحقیقات در مورد مکانیزم تصمیم گیری مصرف کنندگان است و موجب بوجود آمدن شاخه جدیدی در دانش بازاریابی به نام نورومارکتینگ شده است.

شما احتمالاً درباره نیم کره راست و چپ مغز چیزهایی شنیده اید و می دانید که قسمت چپ مغز مسئول تفکرات متوالی و زنجیره ای و خطی است و به جزئیات توجه دارد و برای یادگیری زبان، ریاضیات و منطق به کار می آید، درحالی که نیم کره راست استعاره ای و محتوائی می اندیشد و کل نگر است و به کار هنر و موسیقی و خلاقیت می آید.

اما علاوه بر تقسیم بندی فوق مغز را می توان به سه قسمت مجزا نیز تقسیم کرد:

مغز جدید که فعالیتهای مربوط به پردازش منطقی داده ها را انجام می دهد و تفکر می کند.

مغز میانی که فعالیتهای مربوط به پردازش عواطف و احساسات غریزی را انجام می دهد.

مغز قدیمی که  داده های مغر جدید و مغز میانی را دریافت کرده و آنها را کنترل می کند و تصمیم نهائیرا می گیرد.

مغز قدیمی مغز خزنده نیز نامیده می شود زیرا این قسمت در خزندگان امروزی نیز وجود دارد و در حقیقت هر حیوانی که دارای ستون فقرات و نخاع باشد دارای مغز خزنده که در بالای نخاع قراردارد نیز می باشد. برخی از دانشمندان به این قسمت مغز اولیه نیز می گویند زیرا اولین قسمت از مغز است که در جنین ظاهر می شود. تحقیقات اخیر نشان میدهد که رشد مغز جدید تا 24 سالگی به طول می انجامد.

مغز قدیمی در حقیقت تصمیم گیرنده نهایی رفتارهای انسان است. بنابراین فعالیتهای بازاریابی و فروش باید متمرکز بر این باشد که  این قسمت مغز را تحت تاثیر قرار بدهد.


منبع:http://haghparast.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.