جزوه های درسی
جزوه های درسی

جزوه های درسی

روش تحقیق

توجه          توجه


قابل توجه کلیه دانشجوهای MBA 


دوشنبه مورخ 93/8/26 ساعت 1 تا 3 کلاس روش تحقیق داریم با دکتر مقدم، حضور اجباری نیست.

free discussion

توجه   توجه

 

دوستان سه شنبه 93/8/20 ساعت 11.30 تا 12.30 کلاس free discussion داریم، مدرس اقای امیر بردبار هستند، اگه علاقه داشتین می تونین شرکت کنید.


استفاده درست و نادرست از اصطلاحات زبانی در تبلیغات

اامثال و حکمستفاده از ضرب المثل ها و اصطلاحات زبان در تبلیغات اگر به درستی انجام شود می تواند به تاثیر گذاری پیام تبلیغ کمک کند و اگر به درستی انجام نشود می تواند موجب تمسخر برند و یا محصول شود.

این روزها دو تیزر تبلیغاتی از تلویزیون پخش می شود که از دو اصطلاح مختلف در آنها استفاده شده است. اما در یکی به نحو مؤثر و در دیگری به شیوه ای نادرست.

تبلیغ اول متعلق به شامپو بدن گلرنگ است. در این تبلیغ ابتدا با یادآوری شخصی بودن برخی از وسایل مانند حوله و مسواک این سؤال مطرح می شود که چرا از صابون بعنوان وسیله شخصی استفاده نمی شود و سپس با معرفی محصول تیزر با جمله وای به روزی که صابون کسی به تنت بخورد استفاده می کند. اصطلاح صابون کسی به تن دیگری خوردن کنایه از ضرر  و زیان دیدن از شخصی دیگر است و بیان این اصطلاح برای استفاده از صابون مشترک و خطراتی که این کار در انتقال بیماریهای پوستی ممکن است داشته باشد دارای توجیهی منطقی است و اصطلاح زبانی کاملا موثرو منطقی به کار گرفته شده است.

تبلیغ دوم متعلق به روغن هایلی است. در این تیزر میزبان برای میهمانان خود تعریف می کند که برای گرفتن وام به بانکی مراجعه کرده و متصدی بانک به وی گفته که شما که نانتان در روغن است وام میخواهید چه کار. میزبان هم با خنده به او جواب داده که از وقتی نانمان را در روغن هایلی می زنیم زندگیمان رونق گرفته است. تعجب می کنم که مدیر عامل و مدیر بازاریابی شرکت هایلی از سازنده تیزر نپرسیده اند که ربط استفاده از روغنی خاص با رونق گرفتن زندگی چیست؟  این چنین تبلیغاتی تنها باعث ریشخند برند می شود و بس.

منبع: www.modirepishro.com

برنامه ارائه سنتز

تاریخارائه دهندگان
8/18احمدی/اسماعیلی
8/19بختیاری/بردبار
8/25چهارپاشلو/خزایی
8/26خانی/هوشمند
9/2خرامان پور/صالح
9/3عبدچیری/عطاریان
9/9فضلی/فتی
9/10محمودی/مرادی
9/16همتیان/خادمیان
9/17یاری پور


بازاریابی کاغذی در برابر دیجیتالیسم


در سالهای اخیر نامه‌های کاغذی که یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین رسانه‌های بازاریابی است، به دلیل شکوفایی و انفجار فناوری در بخش رسانه‌های مجازی مثل اینترنت و بازاریابی بوسیله تلفن همراه دچار افول شده است.شرکت رویال میل (Royal Mail)، بزرگترین تامین‌کننده‌ی خدمات پست مستقیم در بریتانیا، در پژوهشی قصد داشت تا وجود یا عدم وجود تفاوت در میزان اثربخشی نامه‌های فیزیکی و نامه‌های مجازی را مورد ارزیابی قرار دهد.ممکن است پیام در هر دو رسانه (کاغذی و الکترونیک) یکسان باشد، اما به یقین فرایند کار در این دو رسانه متفاوت است. برای مثال نامه‌ی مستقیم را می‌توان در دستان خود لمس کرد. رویال میل برای انجام این پژوهش از موسسه‌ی نورومارکتینگ میلواردبراون خواست تا این تحقیق را برای آنها صورت دهد.

 

  رویکرد و روش کار موسسه‌ی میلوارد، استفاده از آخرین فناوری عصب‌شناسی و امواج مغزی برای ورود به دنیای درون و دسترسی به مغز مصرف‌کنندگان است. امواج مغزی شرکت‌کنندگان در این تحقیق توسط دانشمندان مرکز روان‌شناسی تجربی از طریق فرآیندی مشابه تکنیک‌های تصویربرداری بالینی MRI ثبت و دریافت شد.

 پژوهشگران  در این تحقیق، تصویری مشابه را دوبار و به دو شکل متفاوت برای شرکت‌کنندگان نمایش دادند؛ یک‌بار روی صفحه‌ی نمایش، یعنی به صورت یک تجربه‌ی آنلاین مجازی، و یک بار هم به صورت چاپ شده روی کاغذ، تا تجربه‌ای فیزیکی و امکان لمس را فراهم کرده باشند. اسکنرها سپس فعالیت‌های بخش‌های مختلف مغز مخاطبان را در حین تماشای این تصاویر ثبت کردند، تا به این صورت ارزیابی شود که رسانه‌های متفاوت بازاریابی چه تاثیری در واکنش‌های مغزی افراد برجای می‌گذارد.

 

پژوهشگران  در این تحقیق، تصویری مشابه را دوبار و به دو شکل متفاوت برای شرکت‌کنندگان نمایش دادند؛ یک‌بار روی صفحه‌ی نمایش، یعنی به صورت یک تجربه‌ی آنلاین مجازی، و یک بار هم به صورت چاپ شده روی کاغذ، تا تجربه‌ای فیزیکی و امکان لمس را فراهم کرده باشند. اسکنرها سپس فعالیت‌های بخش‌های مختلف مغز مخاطبان را در حین تماشای این تصاویر ثبت کردند، تا به این صورت ارزیابی شود که رسانه‌های متفاوت بازاریابی چه تاثیری در واکنش‌های مغزی افراد برجای می‌گذارد.

 

 نتایج به دست آمده که از طریق روش‌های پیچیده استخراج شدند، در کمال تعجب حاوی نکته‌ای ساده بودند:

 

  اشیاء فیزیکی قابل لمس مثل نامه‌ی مستقیم به نسبت اقلام مجازی‌، موجب تحریک هیجانی و احساسی بیشتری در مغز می‌شوند!

 

  این بدان معنا است که احتمال بیشتری وجود دارد که اشیاء ملموس در حافظه مخاطبان ثبت و جاودان شوند. لذا احتمال اینکه این قبیل اقلام قابل لمس موجب تداعی مثبت‌تر برند شوند نیز بیشتر است.

  

این یافته خبری خوش برای شرکتهایی است که در عصر دیجیتال همچنان از روشهای سنتی و کاغذی برای ترفیع کسب و کار خود بهره می‌برند. یافته‌های عصب‌شناسان حاکی از آن بود که نامه‌نگاری مستقیم، ابزار خوبی برای بازاریابان است، از طرفی اقلام تبلیغاتی کاغذی از نظر عاطفی رابطه‌ای قدرتمندتر با مخاطبان برقرار می‌سازند. از این رو با مشخص شدن جایگاه افول یافته‌ی رسانه‌های دیجیتال توسط عصب‌شناسان، رسانه‌های قدیمی هنوز از نفس نیافتاده‌اند و دارای قابلیتهای بسیاری هستند.

 

 نکته مهم نقش ارتباطات بازاریابی یکپارچه در عصر حاضر است. توصیه این است که تصور نکنیم یکی از این ابزارها می‌تواند به تنهایی کار تمام آنها را انجام دهد. همانطور که تصور جایگزینی کامل دیجیتال به جای کاغذ نمی‌تواند صحیح باشد، بهره‌گیری از دیجیتال در کنار اقلام فیزیکی ارتباطات و همچنین ارتباطات چهره به چهره و ... نیز ارزشمند هستند. پیشنهاد می‌کنم هر یک از این ابزارها و رسانه‌ها را در قالب یک سیستم یکپارچه هدفمند به کار گیریم و تلاش کنیم با تاثیرگذاری بر حواس پنج‌گانه مشتریان از عمق تاثیر بیشتری در روح و روان و قلب آنان برخوردار شویم، و با ارائه یک تجربه زنده از برند ایشان را علاقمند و سفیر برند در دنیای رقابت رو به گسترش بار بیاوریم، و از نعمات ارتباطات خود و مشتریان و سایر اعضای زنجیره ارزش‌آفرینی بهره‌مند شویم.

 

منبع : سایت روزنوشته های پرویز درگی